Intőgyűjtemény

Intők, figyelmeztetők, rovók, beírások, csak a legjobb fajtából.

Beküldés, valamint
intogyujtemeny@gmail.com

Kommentek

  • Kollár László: Valamennyi tancsi' társam nevében köszönöm, hogy felmerült benned, miszerint eg... (2015.11.13. 13:53) Gyűjteményes képnélküli 1 :)
  • sorica123 (törölt): @SCUMM: jaj, ez a káromkodósdi az agyamra megy nekem is. Ha úgy gondolom, hogy ... (2011.01.06. 16:50) Sátán és rock
  • Hagrid: Istenkirály a poszt az elejétől a végéig! Csak hogy stílusos legyek...:-) (2011.01.04. 20:27) Sátán és rock
  • Utolsó 20

Licenc

Creative Commons Licenc

2010.02.25. 08:06 Nicholas Flamel

Földrajz - a neszesemmi, lófaszjól

"Tisztelt Szülők! Nicholas földrajzkönyve hiányosságára hivatkozva órák óta nem készül, bár vázlatot is írtunk. (Az év elején lehetőség volt a hibás könyvek cseréjére, Nicholas nem élt vele.) Ajánlottam a fénymásolást. Félvállról veszi a tanulást."

Jól van, mit ragozzam: szartam a farmra földrajzra bazdmeg, mindig is azt tettem. És nem érzem úgy, hogy kimaradtam volna valamiből. Soha egy értelmes földrajztanárom nem volt, inkább olvasgattam a Kon-Tikit, meg az Aku-Akut, meg ilyeneket, meg bújtam a Kartográfia Világatlaszát, ha érdekelt valami.

Egy másik földrajztanárom felsorolt vagy huszonöt 19.-20. századi ismert magyart - írót, költőt, tudóst - és feladta házifeladatnak, hogy keressük ki, és a Kárpát-medence térképén jelöljük be a szülőhelyüket. Ez tanulságos volt, akit érdekel, álljon neki, érdemes.

De a GDP magolása mire jó? Mit mond egy tizenéves gyereknek, akinek persze alapvető közgazdaságtant se tanítanak, sőt, megkockáztatom, még rendesen elmagyarázni se lehetne neki, annál kicsit bonyolultabbak a közgáz összefüggések, meg persze mostanában látjuk is, mennyi közük van a tényleges világpiaci helyzethez.

Miért nem vitt ki SOHA egy földrajztanár megtanítani 1:10000 térképet olvasni valahova a környező erdőkbe? Tájolót használni, szintvonalakat értelmezni, távolságot számolni, bemutatni a "vágjuk le légvonalban, hamarabb ott vagyunk" és "keressünk egy valószínüleg járható útvonalat" hozzáállások közti különbséget? Egy fél napba, két összevont és egy elkért osztályfőnöki órába belefért volna, és garantálom, hogy lekötötte volna a legszemtelenebb fiúkat is, főleg hogy ma már GPS is van, úgy még izgalmasabb, de az erdőben már nem gondolkozik helyettünk, csak segít. Meg mondjuk az út pontjait előre meg lehet adni neki, és megmutatni, hogy jön ki ugyanaz az irány tájolással - a GPS lemerülhet, az iránytű viszont egy ideig még biztosan működni fog, és ha ismét jön a geomagnetic reversal, akkor meg a másik végét kell nézni... De ez részletkérdés. A lányok meg vagy "fű alatt" előbb hazamehettek volna a világképüket alakítgató Szex és New York aktuális rerunját nézni, vagy sétálgatnak egy kicsit ők is.

Ehelyett mindenkinek jut a neszesemmi, lófaszjól, szerintem a ma földrajzszak a pedagógusszakma legalja.

Remélem, olvassa ezt földrajztanár, olyan, aki nem a legalja kíván lenni, és legalább egyszer kiviszi így az osztályát a természetbe, mondjuk a részvételt a következő témazárón x. alapból járó ponttal honorálva.
Hamarosan itt a tavasz, jobb idő lesz, az ország egész területéről megvásárolhatóak az említett méretarányú térképek, ki lehet tűzni egy rövid utat, tájoló, távcső, vonalzó, grafitceruza, ennyi kell az elhatározáson felül. Esetleg meg lehet hívni egy öreg tájfutót is, valami egyesületből, aki biztos, hogy örömmel jön segíteni, és pusztán két benyögésével több tapasztalatot és tudást ad át a témában, mint azt egy évnyi tankönyvmagolás során szedhet fel a tanuló. A diákok pedig egy igazi földrajztanárra fognak hálával emlékezni később, aki végre - a többivel ellentétben - értelmes, használható, kézzelfogható dolgot mutatott be nekik a gyakorlatban, aminek sose lehet tudni mikor, hol, de egyszer biztosan hasznát is fogják venni. Mert pl. Németország éves acéltermelésének növekedési statisztikája ritkán húz ki a csávából, de annak ismerete, hogy a háromszög-turistajelzés hegytetőre vezet - vagy onnan jön, persze -, a kör pedig körbemegy, bármilyen laza kirándulásnak induló, de sötétedéskor, eltévedésgyanús helyzetbe torkolló esetben egyből jól jön. A kék jelzésre találva meg persze az országban bárhol lakott területre érünk, ha van elég időnk :D
Ha egy földrajztanár ezt bevállalja, akkor egyrészt fel fogunk nézni rá, másrészt beszámolóját szívesen leközöljük itt.

A beíráshoz meg még annyit, hogy a hibás könyvet az iskola ezért felelős személyének talán nem kellett volna átvennie a szállítótól, a tanár meg csak ne ajánlgasson fénymásolást - minden egyes tankönyv első lapjain külön mondatban hívják fel rá a figyelmet, hogy ez jogsértő, tilos. A tanár persze meg ugat, ha valaki diktafonnal felvenné az óráját. De mi a különbség a kettő között? Ugye.


10 komment

Címkék: földrajz figyelmeztető félváll


A bejegyzés trackback címe:

https://intogyujtemeny.blog.hu/api/trackback/id/tr51779955

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Penya666 2010.02.25. 09:13:44

Nekem az igazgato tanitotta a foldrajzot. Arrol szolt az ora hogy bejott 20 perces kesessel, beszelt nekunk az iskola ugyeirol vagy epp ami volt a hiradoban elozo este, aztan az ora vegen mondta hogy ettol eddig tanuljuk meg a konyvbol az anyagot. Dolgozatnal persze kemenyen szamonkerte.

dianafan9 (törölt) 2010.02.25. 09:46:15

nekem meg a gdp-adatos rész votl a kedvencem és szarok az elavult karikás-négyzetes-szintrajzos hülyéskedésre, amikor már a telefonban is gps van.

ha meg nem működik, akkor elindulok egy irányba, és 20 kilométeren belül itthon úgyis lesz egy település.

Nicholas Flamel 2010.02.25. 10:16:36

@dianafan9: akkor te nem a kompetenciaalapú, hanem a poroszos jellegű oktatás híve vagy. a GDP-ket ma is fejből nyomod? mire használtad eddigi életed során? jó, tudom, közgazdász lettél, és az összefüggéseket láttad meg akkor is, most meg 1 mp alatt kikeresed a netről, ha épp kell :)
@Penya666: ismerős :) most hogy említed, elég sok földrajztanár mellékállásban igazgató, vagy ig. helyettes. gondolom, sok a szabadidejük.

Eastbay1 2010.03.06. 16:31:28

Ez a GDP bemagolásos téma megint olyan, mint minek kell töriből évszámokat meg dátumokat magolgatni. Az meg elég gáz szerintem, hogy az emberek igen nagy %-ának fingja sincs, hogy Pozsony és Bratislava ugyanaz a város; hogy mi a különbség Anglia, Nagy-Britannia és az Egyesült Királyság között; hogy melyik országok a szomszédaink; hogy az arabok és muzulmánok nem ugyanaz; hogy északnak hívják a "fent"-et és délnek a "lent"-et; hogy miről ismert mondjuk Detroit vagy Chicago.

ohmyFgod 2010.03.06. 22:21:02

:))) ezt a sok összehordott marhaságot!

Nekünk pl. a földrajz tanárunk volt messze a legjobb a tantestületből, annyira tisztelte és szerette mindenki, hogy még a legrosszabb tanulók is elérték a hármast év végén (ketten, többiek 4-5), pedig messze nála volt a legnehezebb követelmény. Többet kért, mint a tananyag, de mindig korrekt és igazságos volt. A poénjaitól és a stílusától dőltünk ki a padból a röhögéstől, már amikor nem füstölt a kezünk a papíron, mert sok oldalt írtunk minden órán. Többen pótapánkként tekintettünk rá. Általánosíthatok én is? :)

ohmyFgod 2010.03.06. 22:35:16

Egyébként látszik, h nem sokat figyeltél órán, mert pont a föci a legösszetettebb tárgy középiskolában, nem csak folyókról és városokról kell tanulni, hanem szinte az egyedüli, ahol a gazdaságból, a mindennapi élethez szükséges dolgokból is tanítanak valamit. Maradhatsz tuskó, nem feltétlenül kell tudnod, hogy Kanadának mi a fővárosa, vagy merre van Jászberény, vagy hogy kell használni az iránytűt (nálunk megtanították). De pont közgazdaságtant hozod fel, pont a föcivel szemben, mikor ebben a tantárgyban nem csak Afrika meg az elefántok a tananyag, hanem a gdp, gnp, multicégek, infláció, gazdaság, mi az az áfa, stb. Ennél jobban nem is lőhettél volna mellé. A biológiát, kémiát fikázni ugyanilyen ostobaság lenne, de azok a föcinél sokkal specifikusabbak.
(Egyébként földrajz szakon a közgazdaságtan alap tantárgy.)

ildi.bildi 2010.03.06. 22:40:37

szép amiket leírtál a térképhasználatról, tényleg így kéne... (tanárjelölt vagyok, nekem is eszembe jutott már a dolog). de:
1: nem olyan könnyű elkérni a srácokat tanítási időben. minden tanár ragaszkodik az órájához mert akkora a tananyag hogy így is alig férnek bele az időbe.
2: ha szabadidőben szervezed, az a tapasztalat, hogy sokszor nem nagyon jönnek, ez se érdekli őket
3: a földrajznak heti 1 (jóesetben 1,5) órában, összesen négy évfolyamon kell átadni a következő tudományok "alapismereteit": térképészet, csillagászat, geofizika, geológia, meteorológia, természetföldrajz, gazdaságföldrajz, szociológia, közgazdaságtan, agrártudományok, műszaki/ipari ismeretek, környezetvédelem,... (a lista nem teljes, és igen, van amivel más tantárgy is foglalkozik) ezek után nem csoda, hogy a sok bába közt elvész a gyermek.

Eastbay1 2010.03.07. 17:02:09

@ildi.bildi: Általánosban milyen geofizikát oktatnak földrajz órán? Nekem az egyetemen asszem 2 félévig volt Bevezetés a geofizbe, hát vért hugyoztam, hogy (sokadikra) meg legyen a kettes. Soha ilyen kemény tantárgyam nem volt még.

ildi.bildi 2010.03.07. 21:27:27

@Eastbay1: általánosban "regionális földrajz van" azaz kontinenesekre, országokra bontva mindenféle földrajzi tudás. a geofizika 9.ben kerül elő: föld szerkezete, földrengések, ilyesmi.
süti beállítások módosítása